19 December 2010

Tomb Raider 6 Angel of Darkness


Pregled i kritike:

Sredinom 2003. godine izlazi šesti zvanični nastavak serijala, Tomb Raider 6: Angel of Darkness. Verni fanovi Lare Kroft bili su zaprepašćeni promenom i naglim zaokretom u dizajnu igrice. Reakcije starih rejdera bile su uglavnom negativne, jer je nova Lara bila loša i bleda kopija Lare iz "stare škole". Ako izuzmete izuzetno kvalitetnu grafiku koja je za 2003. godinu bila veoma napredna i dotad neviđena, i koja je oduzela dah svakom igraču, igrica je tehnički odrađena traljavo, kontrole, naročito za PC su katastrofalno loše, Lara je neverovatno spora, troma i van kondicije, a bagove da i ne pominjem.

Tek godinu dana nakon što je izašao TR6 Angel of Darkness, iz kompanije Core Design procurela je šokantna vest: Core Design, idejni tvorac Lare Kroft, povlači se iz brenda Tomb Raider! Njegovo mesto preuzeće Crystal Dynamics, i to je bila svojevrsna prekretnica u serijalu, i sećam se da su svi stari rejderi bili strašno zabrinuti i ogorčeni. A sve je krenulo sa TR6.

Još dok je TR6 bio u fazi razvoja nastao je taj problem u odnosu između Core Design i Eidos Interactive kompanija. TR6 je trebalo da izađe početkom 2003. godine, a igrica je tek napola bila gotova! Core Design je želeo da Angel of Darkness bude duplo duža i mnogo kompleksnija igrica. Kada su shvatili da ne mogu da ispoštuju rokove, Core Design je tražio odlaganje, ali to je bilo nedopustivo u toj situaciji. Javnosti je već objavljeno da TR6 izlazi ubrzo u prodaju, i nije se smelo mnogo odugovlačiti. U narednih dva meseca programerski tim iz Core Design doslovno je sklepao igricu od materijala koji je već bio spreman. Polovina igrice je izbačena iz scenarija, mnoge lokacije nisu dovršene, a testiranje je odrađeno u rekordno kratkom roku. Zato uopšte ne treba da iznenadi činjenica da je TR6 pun svakakvih bagova i problema. Nakon objavljivanja TR6, Core Design i Eidos su se razišli i TR je dobio sasvim novo ruho i novu dimenziju posle TR6. Angel of Darkness definitivno ostaje najgore tehnički razvijena TR avantura, ali to nikako ne znači da ovaj nastavak nije vredan igranja.

Uprkos svim ovim problemima tokom razvoja igrice i uprkos svim manama i bagovima, TR6 itekako ima i dobrih strana. Pre svega, do dana današnjeg ovo je ostao najteži TR nastavak, sa odlično osmišljenim nivoima, mozgalicama i borbama. Možda dve najteže borbe u celoj istoriji TR igrice, upravo imamo u Anđelu Tame. Nikada se nijedan walkthrough nije čekao tako željno kao walkthrough za prelazak duha čuvara Obscura slike, ili za ubijanje stravične Boazove. Osim dobre akcije i velikih epskih bitki, TR6 takođe nudi sasvim nove i neponovljive momente, kao što je novi lik u igrici, Kertis Trent. Ne samo da će se on zbližiti sa Larom, da će po prvi put Lara imati partnera u svojoj avanturi, već i mi igrači dobijamo priliku da kroz nekoliko nivoa vodimo Kertisa Trenta, a ne Laru Kroft!

Mnogo novina i promena uvedeno je u Anđelu Tame. Za razliku od stare škole, u TR6 Lara ima mnogo kvalitetniju i raznovrsniju interakciju sa svojom okolinom i drugim ljudima. Ovde Lara upoznaje mnoge ličnosti, od njih dobija informacije, zadatke, šifre, oružje, a samo okruženje je mnogo vernije dočarano u odnosu na prethodne nastavke. Larine animacije odrađene su vrhunski u Anđelu Tame, i očigledno je da Larin potencijal nije u potpunosti iskorišćen u igrici, možda zato što igrica nije nikada ni dovršena do kraja. Lara sada može da se bori i bez vatrenog oružja, pomoću karate udaraca, može da se šunja i izvodi napad s leđa, i još mnogo toga još.

Recimo, meni se muzika mnogo dopala, potpuno nova, drugačija i zlokobnija. Možda je elemenat avanture u TR6 bio sveden na minimum, ali je ipak igrica jako uzbudljiva, puna preokreta, i jako, jako teška na trenutke. Dok će vam neki nivoi biti laki i završićete brzo sa njima, neki drugi nivoi će vam oduzeti dane i dane, i sve dok vam prsti ne otpadnu od bolova, mučićete se na pojedinim deonicama. I mozgalice su ovde veoma napredne, i svakako da ćete se pomučiti u nekim situacijama, dok ne pronađete izlaz ili ključ.

Izmenjeno je što šta još. Na primer, Lara više ne može neograničeno da visi na rukama niti da se vere odavde do večnosti. U toku nivoa Lara mora da dobije unapređenje snage da bi mogla da razvali neka vrata, pomeri neki predmet ili preskoči neku provaliju. Nišan je takođe automatski, ali je zato nemoguće upravljati Larom kada nekoga uzme na nišan, što je užasno loše u igrici punoj akcije. Lara u TR6 ume da puzi na stomaku, što se ni pre ni kasnije više nije ponovilo. Sistem obnavljanja energije takođe je izmenjen. Lara mora da sakupi i dovoljnu količinu novca i dragocenosti tokom igre, da bi kupila oružje, informacije, ključeve itd. U ovom nastavku igrice nema tajni, što je izazvalo ogromno negodovanje kod igrača koji su voleli da sakupljaju vešto sakrivene tajne relikvije. Ali zato su uobičajene zalihe municije i energije itekako pametno sakriveni u TR6... Larine animacije za veranje su takođe potpuno izmenjene i veoma poboljšane u odnosu na prethodne nastavke. I tako dalje, i tako dalje, ima zaista mnogo promena, neke od njih treba i sami da otkrijete...

Kao zaključak, reći ću da je velika šteta što je ova igrica ostala nedovršena. Da je Core Design imao dovoljno vremena i resursa da je dovrši, sigurna sam da bi do dana današnjeg ovo ostala najbolje i najpotpunije osmišljena TR priča. U igrici možete otkriti mnoge "skrivene" lokacije (tojest, nedovršene delove koji su kasnije prepravljeni), animacije za Laru i Kertisa koje zvanično ne koristite u igrici (na primer, moguće je naterati Laru da podigne neku kutiju i nosi je, kao u TR Underworld, kao što je moguće upotrebiti Kertisov disk sa sečivima kao oružje). Šuška se da je originalna zamisao bila da Lara pronađe svih pet Obscura slika, a ne samo dve, kao i to da je planirano da se desi romansa između Kertisa i Lare... Mnogo toga je nedovršeno, sklepano i neiskorišćeno. Ali moramo odati priznanje dizajnerima koji su posvetili ogromnu pažnju detaljima. Nikada ranije, a ni posle, nije Lara bila sa više pažnje dizajnirana. Svaki njen pokret je izuzetno realan, realniji nego u novijim nastavcima. Mene lično oduševili su detalji koji su potpuno nebitni za igru, ali obogaćuju atmosferu, kao na primer, pas (rotvajler) koji piški... Da je cela igrica dovršena po planu, sigurna sam da bi ovo bila prava pravcata epska avantura. Čak i u ovako iskasapljenom obliku, priča je fantastična, zanimljiva, intrigantna i originalnija od svih ostalih.



Priča

Radnja šestog dela se hronološki nastavlja na radnju iz četvrtog dela. Znamo da su Verner Von Kroj i Lara imali strašan sukob u Egiptu, i da je profesor ostavio Laru da umre zatrpana u Horusovom hramu. Međutim, ona se na misteriozni način spasila, vratila kući i prekinula svaki kontakt sa Von Krojem, svojim nekadašnjim mentorom. Međutim, jednog dana Von Kroj je poziva da dođe u Pariz kod njega, jer ima nešto važno da joj kaže. Ona odlazi za Pariz i nalazi se sa Von Krojem u njegovom stanu. Međutim, dolazi do žestoke svađe između njih, a onda nestaje svetlo, čuju se pucnji i borba u tami, da bi na kraju sve utonulo u samrtni mir... Nešto kasnije Lara se budi iz nesvesti i zatiče mrtvog Von Kroja pored sebe. Na njenim rukama vidimo krv profesora Vernera... Lara se ne seća šta se tačno desilo, i nije sigurna da li je ona ubila Von Kroja ili nije... Policija, naravno, sumnjiči nju za ubistvo, i traga za njom. Igrica počinje na uličicama Pariza, usred policijske potere. Lara mora da se skloni sa ulice i pobegne od policije, ali i da sazna šta se zaista desilo i zašto ju je Von Kroj zvao u Pariz.

Kako se priča odvija, saznajemo da je izvesni Ekhart unajmio Von Kroja da pronađe Obscura sliku sakrivenu u podzemnim dvoranama ispod Luvra, da je nesretni profesor bio u paničnom strahu od Ekharta, i da je očigledno tražio Larinu pomoć i zaštitu. Ispostavlja se da postoji pet Obscura slika, i da svaka od njih u sebi krije komad metalnog diska, Sanglifa. Sanglif je bio kamen mudrosti za Crnog Alhemičara Ekharta iz 15. veka. Današnji Ekhart, njegov potomak, već poseduje tri Obscura slike i želi da se domogne poslednje dve, ne bi li sklopio to moćno oružje i zavladao svetom. Sledeći tragove i zapise profesora Von Kroja, Lara mora da pronađe ulaz u podzemne dvorane i dokopa se četvrte Obscura slike. Za to vreme, krvoločni serijski ubica hara Parizom i ubija sve one koji otkriju nešto o Obscura slikama. Preko pariskog geta i kanalizacije, Lara upada u Luvr, a potom i u iskopine ispod muzeja. Tu opet imamo onaj stari dobri rejding, kroz predivne podzemne dvorane Četiri Elementa, i odlična borba protiv čuvara Obscura slike, odrpanog duha koga nije lako nadmudriti... U Parizu, dok jurca po pariskom getu, po Luvru i po podzemlju, sreće Kertisa Trenta, misterioznog neznanca koji očigledno ima telekinetičke moći i neobično oružje, ali po svoj prilici nije negativac...

Naravno, Lara Kroft mora i petu Obscura sliku da locira i pronađe pre Ekharta. Njena misija spašavanja sveta od još jednog psihopate vodi je dalje u Prag, na lokalitet Strahov, gde se nalazi tajno i super-obezbeđeno utvrđenje Ekhartovog klana, Kabale. U dubokim podzemnim pećinama ispod Strahova Lara pronalazi tajni lokalitet gde je skrivena Obscura slika, da bi na kraju morala da se suoči i sa samim Ekhartom i pobedi i njega i njegovo moćno oružje, Sanglif.

Tako smo dobili jednu kompleksnu i šarenu avanturu, sa raznovrsnim lokacijama. Priča počinje u industrijskoj zoni Pariza, da bi preko pariskog geta i kanalizacije Lara najzad uspela da upadne u muzej Luvr. Odatle odlazi u podzemne iskopine, gde priča doživljava veliki obrt. Odatle Lara mora da ode u Prag, a potom i u Strahov. U tajnom Kabal štabu Lara otkriva postrojenje za biološka istraživanja, laboratorije, staklene bašte i pogone za genetiku i razvoj mutantske rase Nefilima. Tu opet sreće Kertisa Trenta, koji ovog puta postaje njen saveznik i partner. Kertis odlazi u Sanatorijum da pronađe način da oslobodi Laru iz zatvora. Njih dvoje udružuju snage protiv Ekharta, ali Kertis na kraju daje svoj život da bi Lara mogla da obavi svoju misiju. Ova tragična sentimentalna priča doživljava svoj vrhunac u tajnim pećinama ispod Strahova, gde Lara pronalazi Ekhartovu laboratoriju i uspeva da spase svet, ali i da osveti Von Kroja i Kertisa Trenta.



Tehničke karakteristike:

godina: 2003.
platforme: Windows PC, Macintosh, PlayStation 2
tajne i bonus nivoi: nema
pačevi: v42, v49 i v52 (download link: TR6 patch v52)
broj nivoa: 29
kontrole: samo tastatura (za PC), ondosno džojstik (konzole i PC)
hardverski minimum: CPU @ 1.5 GHz, grafika sa 64 MB memorije, 3D Soundcard, 200 MB prostora na hard-disku, 256 MB RAM memorije, dirextX 9 ili noviji, Windows XP ili noviji OS

dostupno oružje: Lara po prvi put nema svoje duple pištolje. Ali tokom igrice sakuplja više vrsta pištolja, sačmaricu, pištolje za uspavljivanje, automatski pištolj Scorpion X kao i dva moćna automata, Mag Vega i Viper SMG. Kertis koristi sopstveni prototip, pištolj Boran X.
energetske zalihe: Imate pet vrsti energetskih dopuna: čokoladice (10%), pilule (20%), zavoje (40%), mali medipak (60%) i veliki medipak (100%)

ekspanzije: ne postoje, ali zato postoji jedan custom Utility za TR6. Pomoću ovog alata moguće je odabrati koji nivo želite da odigrate, moguće je napraviti video snimak vaše igrice, a moguće je aktivirati i cheat kodove, i omogućiti Lari da koristi duple pištolje i druge, inače nedostupne opcije. Autor ovog Utility programa za TR6 je Slobodan Boki Ratković. Utility je besplatan, i možete da skinuti sa ovog linka: TRAOD SCU

Skrinovi iz igre:






2 comments:

  1. Ubedljivo najgori Tomb Raider iz razloga što je ovo u stvari trebalo da bude sasvim druga igra!?
    Nije planiran kao nastavak TR već ne znam koja igra ali su ga na brzinu sklepali, prekombinovali i još brže istestirali tako da su napravili čudo neviđeno...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Angel Of Darkness oduvek je bio predviđen da bude Tomb Raider. Ova igrica nikad nije bila namenjena drugom liku osim Lari Kroft. Core Design i Eidos želeli su da "obuku" Tomb Raider u novo ruho, da upotrebe najnoviju tehnologiju i promene koncept i mašineriju koja je dotad korišćena za Tomb Raider. Sam žanr igrice je ostao isti, samo je Lara kao lik unapređena, što nije nikakav dokaz u prilog Vašoj tvrdnji. Lara je u svakom nastavku igrice dobijala nove veštine i sposobnosti, pa tako i u šestom nastavku. Šteta što je igrica sklepana na brzinu i što se nije posvetilo bar još jedno godinu dana dizajnu i razradi. A to da li je najgori nastavak ili ne, to je stvar ukusa. Ima rejdera koji smatraju Legend najgorim nastavkom, ili Underworld (gde nema epskih okršaja), a ima i onih koji jedan od najboljih nastavaka, TR2, smatraju najgorim. Ja ne iznosim svoje mišljenje na ovom blogu, već generalno mišljenje rejdera širom sveta. TR6, uprkos svojim nedostacima, svakako je vredan igranja.

      Delete