22 August 2011

TOMB RAIDER 4 THE LAST REVELATION
nivo 27: Sphinx Complex (Kompleks Sfinge)

tajne: 1

STARI PUT: Lara je stigla u Gizu i trenutno se nalazi nedaleko od velike Sfinge. Krenite niz put. Put je zatvoren ogromnom kapijom na kojoj piše: "Ne ulazi". Sa desne strane nalaze se siva zatvorena vrata koja čuvaju dva Von Krojeva plaćenika. Ubijte ih pa uzmite Srebrni ključ (Silver key) od jednog mrtvog plaćenika, upotrebite taj ključ u ključaonici da otključate vrata pa uđite u dvorište sa povišenim stazama i provalijama. Kad uđete, idite desno između dve povišene staze i ubijte još dvojicu plaćenika. Popnite se na jednu stazu, preskočite duboku provaliju velikim skokom pa upotrebite prvu polugu. Vratite se preko provalije na stazu, skočite na susednu stazu, pa preko druge provalije, do druge poluge, i povucite je da otvorite jedna vrata koja vode ka Sfingi. Skočite nazad preko provalije i siđite na zemlju. Idite u levi deo dvorišta u odnosu na ulaz. Ubijte jednog nindžu koji vam dolazi sleva, i pokupite crvenu sačmu iz niše blizu otvorenih vrata, pa prođite kroz vrata.

JAME: Kad izađete na put, levo i desno nalaze se duboke jame. Priđite ivici desne jame i skliznite niz njenu ivicu na ravan blok ispod. Sa njega velikim skokom skočite na susedni blok koji se nalazi uz levi zid jame. Sačuvajte poziciju na tom bloku, pa izvedite veliki skok dijagonalno u desno da se uhvatite za ravnu ivicu jame, i popnite se na put. Idite do ivice sledeće jame. Nemojte skliznuti preko ivice, već iz zaleta skočite dijagonalno u levo na ravan blok sa medipakom. Uzmite VM, pa sa tog kamena ubijte jednog plaćenika koji puca na vas sa druge strane jame. Potom velikim skokom skočite na ravan blok na drugoj strani jame, i popnite se na stazu. S desne strane nalaze se mala metalna vrata koja Lara može da otvori.

SKLADIŠTA: Uđite u skladište i raznesite iz Čučnja drvene kutije po skladištu, da uzmete okvire za Uzi. Uza zid sa desne strane nalazi se jedna pokretna polica. Odgurajte je u stranu da otkrijete niski tunel sa rešetkom. Iz čučnja pomoću pištolja razvalite ovu rešetku pa sledite niski tunel do sledeće strane. Razvalite rešetku na toj strani pa uđite u sledeće skladište. Sa desne strane pripucaće još jedan plaćenik. Ubijte ga pa uzmite njegovu crvenu sačmu. Raznesite drvene kutije da uzmete Metalno sečivo (Metal blade). Pritisnite dugme desno od velikih drvenih vrata da otvorite vrata, i ubijte još dvojicu plaćenika koji pucaju na vas sa puta spolja. Nemojte još da izlazite napolje. I u ovom skladištu nalaze se pokretne police (naspram velike drvene kapije). Odgurajte levu policu dva puta u levo, a potom drugu policu odgurajte u levo i uzmite 63. tajnu sakrivenu iza nje: Sačmaricu. Kada je uzmete, možete da izađete napolje na put.

OPET JAME: Kad izađete opet na put, idite levo i hodajte do same ivice jame (jug). Sa ivice skočite velikim dijagonalnim skokom na ravan kamen duž desnog oboda jame. Odatle skočite dijagonalno na ravan kamen sa leve strane, preskočite strmu ivicu jame i skočite na put iznad. Nalazite se kod kapije gde ste ušli na ovaj put. Idite dalje na jug do sledeće jame. Hodajte do ivice jame pa skliznite niz kosinu s leve strane na ravan kamen ispod. Okrenite se prema jami i velikim skokom skočite na ravan kamen u samom uglu na levoj strani jame. Na tom kamenu okrenite se u desno i velikim skokom skočite na sledeći ravan kamen. Na njemu skočite da preskočite strmu ivicu jame i vratite se na put. Sada ste na putu sa druge strane one velike kapije sa znakom: "Ne ulazi".

SFINGA: Idite desno putem, i pre nego što dođete do sledeće jame, skrenite desno između dve Sfingine šape, i priđite belom kamenu sa natpisom. U cut-sceni vidimo Laru kako čita tekst na belom kamenu: "Jednoga dana... u snu... javio mi se... duh sfinge. Dok je prolazio, govorio mi je reči velike mudrosti. 'Tutmozise, ovo je tvoja prava sudbina: ova zemlja egipatska zauvek pripada tebi da njome vladaš. Zauzvrat, štiti me zauvek od peska vremena. Kao što si ti slobodan, i ja to moram biti od glave do pete. Jedino tako možemo obojica videti božansku lepotu stvaranja." Ovaj natpis nije uopšte povezan sa zapletom Larine avanture, ali je lokacija bitna, da je zapamtite, jer ćete se uskoro ovde vratiti.

Kada ste pročitali zapis, izađite na put i idite desno prema sledećoj jami. Priđite ivici jame držeći se što bliže Sfinginoj šapi sa desne strane. Tu skliznite niz strmu ivicu jame na ravan kamen ispod. Na drugoj strani jame stoje dvojica plaćenika. Možete da ih ubijete pomoću samostrela sa nišanom, pa da na miru pređete preko jame na drugu stranu. Sada iz zaleta skočite na ravan kamen preko puta, ali tako da padnete na sredinu tog kamena, jer je kamen s leve i desne strane strm. Okrenite se na tom kamenu tako da vam Sfinga bude ispred i levo od vas. Skočite dijagonalno u levo na sledeći kamen (severoistok), i pazite da Lara ne skoči na strmi deo tog kamena. Idite do levog kraja tog kamena i popnite se iz jame. U krajnjem levom uglu ispred velike kapije naći ćete Drvenu dršku (Wooden Handle).

Ne morate da se vraćate preko jame, već se popnite na jedan nizak, ravan kamen pored Sfingine šape. Sa njega skočite preko strmog dela šape na njen vrh. Pre nego što skliznete do belog kamena sa natpisom, idite desno do kraja šape da uzmete plavu sačmu. Spustite se na zemlju kraj belog kamena sa natpisom, i stanite u malo udubljenje ispred tog natpisa. U Inventaru iskombinujte Drvenu dršku sa Metalnim sečivom da dobijete Lopatu (Shovel). Izaberite opciju Use da upotrebite lopatu. Videćete Laru kako kopa rupu između Sfinginih šapa. Kada ponovo povratite kontrolu nad njom, siđite u rupu koju je iskopala, pa idite niz tunel da završite nivo.

TOMB RAIDER 4 THE LAST REVELATION
nivo 28: Underneath the Sphinx (Ispod Sfinge)

tajne: 1

VAŽNO!!! Ovaj nivo je posebno dugačak, težak i kompleksan. Neke deonice možete da preskočite, na primer, ne morate da zarobljavate bikove u kaveze. Međutim, ako preskočite nešto ili ako ne odradite posao po određenom redu, kasnije može da dođe do baga koji vam neće dati da završite nivo. Zbog toga savetujem da ne preskačete ništa i da pratite poredak koji je iznet u ovom tekstu, kako biste izbegli pojavu bagova.

SVETI BIKOVI: Sledite hodnik do velike dvorane gde ćete u panorami videti dva sveta bika i tri velika dugmeta iza njih. Levo i desno od Lare nalaze se dva kaveza u koja treba da namamite bikove i da ih zatvorite unutra, kako vam ne bi smetali kasnije. Moguće je izbeći ovu koridu sa bikovima, tako što im nećete prilaziti da ih probudite, ali kao što rekoh, ako ih ne probudite i ne zarobite u kaveze, kasnije, u deonici sa vodenim lavirintom, može doći do baga koji vam neće dati da pređete nivo. Zato na posao...

Priđite jednom biku da ga probudite. Odjurite u jedan kavez i stanite uza zid, okrenuti prema podignutoj kapiji. Pustite da se bik zaleti u kavez prema Lari, odskočite u stranu kad bik jurne da je udari rogovima, i brzo izjurite iz kaveza. Pre nego što se bik okrene i izađe iz kaveza, upotrebite prekidač pored kapije da zatvorite kavez i zarobite bika unutra. Ponovite isti postupak i sa drugim bikom.

ZAGONETKA TRI DUGMETA: Na mestu gde su spavali bikovi, na zidu se nalaze tri velika dugmeta. Levo i desno, u hodnicima, nalazi se šest zatvorenih kapija. Kombinacija ova tri dugmeta otvara po jednu kapiju. Vi još uvek ne znate koja kombinacija otvara koju kapiju. Prvo idite u hodnik levo, gde se na zemlji nalazi jedan kostur nekog sirotog arheologa. Kraj njega ćete naći baklje. Takođe, ispod baklje na zid pored kostura, naći ćete Parče papira (Scrap of Paper) koje možete da pročitate u Inventaru. Na tom parčetu papira nalaze se egipatski hijeroglifi "prevedeni" u slova zapadnjačkog alfabeta. To vam može pomoći da rešite zagonetku tri dugmeta i šest kapija.

Da biste izbegli kasniju pojavu baga, potrebno je da najpre otvorite kapiju na zapadnoj strani, i u tim odajama nađete potreban predmet, pa tek onda da otvorite ostale kapije, bilo kojim redom. Da biste otvorili zapadnu kapiju, treba da pritisnete tri dugmeta na zidu po abecednom redu: ptica (A), trska (I), peščana dina (Q). Dakle, pritisnite dugmad tim redom. Ukoliko pogrešite, otvoriće se severoistočna kapija. Možete da uđete u hodnike iza severoistočne kapije, i pronađete među mnogim zamkama, prekidač koji će resetovati tri dugmeta. Ukoliko ne budete pogrešili i ako nemate potrebe da resetujete dugmad, nema potrebe da ulazite kroz severoistočnu kapiju i hodnik ispunjen mnogim zamkama.

ZAPADNA KAPIJA: Otvorite kapiju na zapadnoj strani (desno dugme, levo dugme, srednje dugme), i prođite kroz nju. Sledite hodnik iza kapije i velikim skokom preskočite duboku jamu. Ubijte nekoliko slepih miševa, pa idite dalje za ugao do sledeće jame. Preskočite je i uđite u malu odaju sa dva metalna kipa, i ubijte još dva-tri slepa miša. Kapija na kraju hodnika je zatvorena. Levo i desno od kapije, visoko na zidovima, nalaze se po dva otvora. Stanite ispred svakog od njih i pogledajte u te mračne otvore pomoću Dvogleda. Dok Lara drži Dvogled, pritisnite Akciju da osvetlite mračni tunel. U svakom otvoru nalazi se po jedna kombinacija ona tri dugmeta, i svaki otvor osvetljen je drugačijom bojom. Zapamtite kombinaciju tri dugmeta za sve četiri boje, pa se vratite kroz hodnik sa jamama u glavnu dvoranu.

SEVEROISTOČNA KAPIJA: Otvara se pomoću kombinacije: Trska, Ptica, Peščana dina. Kao što rekoh, nije potrebno da idete u ovu odaju, jer se u njoj nalazi gomila zamki i prekidač za resetovanje dugmadi. Ako sve odradite kako treba, dugmad će biti resetovana i bez ovog prekidača. U ovu odaju uđite samo ako dugmad, zbog baga, nisu resetovana kada se vratite u glavnu dvoranu.

SEVEROZAPADNA KAPIJA (CRVENA): Otvorite je pomoću kombinacije Ptica, Peščana dina, Trska. Kad prođete kroz kapiju, ona će se zatvoriti iza Lare. Ubijte par slepih miševa dok sledite tunel. Kad dođete do duboke jame, hodajte duž staze uz desni zid, pa preskočite strmi deo staze. Sa tog povišenog kamena iz zaleta preskočite jamu, okrenite se u desno, preskočite strmi deo staze, i ubijte još dva slepa miša na drugoj strani. Ovde možete da vidite tri niska tunela. U sva tri tunela nalaze se daske na podu. Nemojte da puzite preko tih dasaka, jer će se srušiti ispod Lare i ona će pasti u jamu sa sečivima.

Čučnite i puzite u severni (levi) tunel. Kad dođete do račvanja, skrenite levo. Na sledećem račvanju skrenite opet levo, i uzmite Matov kamen (Stone of Maat) iz tunela. Vratite se nazad u pećinu putem kojim ste došli (treba da skrenete dva puta desno).

Čučnite i puzite u istočni (srednji) tunel. Na račvanju skrenite desno i propadnite kroz daske u tunel ispod. Tu ćete naći 64. tajnu: Minobacač. Popnite se u niski tunel, i puzite natrag. Skrenite levo na račvanju da se vratite u glavnu pećinu.

Čučnite i puzite u južni (desni) tunel. Na prvom račvanju skrenite levo, jer se napred nalaze daske iznad sečiva. Na sledećem račvanju idite desno (na jug). Potom idite levo, jer se desno nalaze daske sa sečivima ispod. Sledite taj krak tunela dok Lara ne bude mogla da ustane. Upotrebite prekidač na zidu tunela da otvorite onu kapiju na ulazu. Puzite nazad u pećinu.

Sad treba da se vratite u glavnu dvoranu, preko duboke jame. Da biste je preskočili, okrenite se prema jami i stanite uza zid sa desne strane. Skliznite niz strmu ivicu jame da siđene na ravan kamen uza zid. Sa njega skočite na severozapad, na ravan kamen preko puta. Na njemu se okrenite na jugoistok, i skočite na sledeći ravan kamen. Skliznite na stazu ispod i vratite se kroz kapiju u glavnu dvoranu.

JUGOZAPADNA KAPIJA (ZELENA): Otvorite je pomoću kombinacije Peščana dina, Trska, Ptica. Kad prođete kroz kapiju, ona će se zatvoriti iza Lare. Ubijte dva slepa miša i sledite tunel do jame. Stanite uz levu ivicu jame i preskočite je. Iz bazena na drugoj strani jame, izaći će 4 krokodila, zato se naoružajte nekim dobrim oružjem i ubijte ih. Na zidu dvorane, levo i desno od bazena, nalaze se ukupno četiri rupe sa skrivenim prekidačima. Zavucite ruku u sve četiri rupe da otvorite kapak na ostrvu u sredini. Siđite u taj otvor i uzmite Kefrijev kamen (Stone of Khepri). Potom povucite polugu na zidu naspram ulaza da otvorite jugozapadnu kapiju i uđite u tunel iz koga ste došli. Ubijte dva slepa miša, i hodajte do ivice jame, držeći se što bliže zidu s desne strane. Iz zaleta skočite da se uhvatite za suprotnu ivicu jame, popnite se u hodnik i vratite se u glavnu dvoranu.

ISTOČNA KAPIJA (PLAVA): Otvara se pomoću kombinacije Trska, Peščana dina, Ptica. Uđite u tunel, ubijte tri slepa miša i preskočite duboku jamu. U maloj dvorani nalazi se čak devet otvora, po tri na svakom zidu. Svaki otvor ima po jedan hijeroglif iznad. Sedam rupa od devet sadrže horde onih bubetina, pa treba da ih izbegavate. Dve rupe koje su bezbedne imaju hijeroglif zmije iznad sebe. U desnoj rupi na srednjem zidu (istok) naći ćete Reov kamen (Stone of Re), a u desnoj rupi s leve strane (sever) naći ćete prekidač koji otvara glavnu kapiju. Kad uzmete kamen i otvorite kapiju, vratite se do jame, preskočite je i vratite se nazad u glavnu dvoranu.

JUGOISTOČNA KAPIJA (LJUBIČASTA): Otvorite je pomoću kombinacije Peščana dina, Ptica, Trska. Uđite u tunel sa još jednom dubokom jamom. Da biste prešli na drugu stranu, stanite blizu zida sa desne strane. Pogledajte u jamu i locirajte ravan trouglasti kamen uz desnu ivicu jame. Morate da skočite na taj trouglasti kamen (ako probate da skliznete na njega, Lara će ga omašiti). Sa tog kamena skočite iz zaleta na sledeći trouglasti kamen ispred Lare, pa preskočite strmu ivicu jame na levoj strani. Ubijte dva slepa miša, i obavezno sačuvajte poziciju pre nego što uskočite u vodu.

PODVODNI LAVIRINT: Očekuje vas najteža plivačka deonica u celom serijalu TR. Potrebno je da pronađete put u pet manjih odaja i povučete pet prekidača u njima, da biste našli četvrti kamen i otvorili kapiju koja vodi u glavnu dvoranu. Postoji poredak koji morate da ispoštujete, a da stvar bude još gora, možete lako da se dezorjentišete u trodimenzionalnom podvodnom lavirintu. Takođe, da biste izbegli moguće bagove, sačuvajte svoju poziciju pre nego što povučete prekidače u pet odaja.

Uskočite u vodu i sledite tunel do raskrsnice. Skrenite na jug i plivajte do sledećeg račvanja. Tu skrenite na istok. Na sledećem račvanju jedan tunel vodi naviše, a drugi na jug. Skrenite na jug. Na sledećem račvanju ne skrećite desno (na zapad), već idite dalje na jug i pratite tunel do kraja. Kada na zidu ugledate simbol ptice, plivajte naviše, u prvu odaju, i izađite iz vode. Sačuvajte poziciju pa povucite prvi prekidač.

Uskočite opet u vodu, i sledite tunel do prvog račvanja na koje naiđete. Tu skrenite levo (na zapad). Sledite ovaj tunel, i kada naiđete na simbol mršave zmije, zapamtite da se iznad nalazi još jedan tunel. Ne skrećite sada u njega, već nastavite dalje na zapad i sledite tunel do simbola šake. Tu plivajte naviše i ne skrećite u tunel koji vodi na istok. Nastavite da plivate naviše dok ne dođete do druge odaje u kojoj se nalazi drugi prekidač.

Uskočite u vodu i plivajte naniže. Nemojte ulaziti u tunel koji vodi na zapad, već plivajte do dna tunela gde se nalazi simbol šake. Sledite taj tunel dok ne naiđete na simbol ravne zmije (koji ste maločas prošli). Tu plivajte naviše u treću odaju, gde treba da povučete treći prekidač.

Da biste došli do četvrte odaje, moraćete da se vratite do odaje gde ste počeli (nazovimo je nultom odajom). U trećoj odaji uskočite u vodu i plivajte naniže do simbola ravne zmije. Tu skrenite desno (na zapad) i plivajte do simbola šake. Tu plivajte naviše, prema drugoj odaji, ali ne idite gore u odaju, već skrenite u tunel koji vodi na istok. Na sledećem račvanju plivajte naviše (pazite da ne omašite ovaj tunel). Sledite taj tunel koji vodi naviše, do sledećeg račvanja. Pošto je Lara do sad ostala skoro bez vazduha, savetujem da plivate naviše, gde se nalazi nulta odaja, i gde možete da udahnete vazduh. Kad se Lara nadiše, zaronite i plivajte nazad do račvanja. Tu skrenite na sever. Plivajte do račvanja i uzmite SM iz niše sa leve strane, pa idite desno do simbola trske. Tu plivajte naviše u četvrtu odaju. Povucite četvrti prekidač.

Uskočite u vodu i plivajte nazad niz tunel. Kod niše gde ste našli medipak skrenite levo i plivajte do račvanja ispod nulte sobe. Tu skrenite levo (na istok) i plivajte do sledećeg račvanja. Tu idite naviše, prođite mimo simbola izuvijane zmije i u petoj odaji povucite peti prekidač. Otvoriće vam se kapija ka glavnoj dvorani. Obavezno pokupite Atumov kamen (Stone of Atum). Sad treba da se vratite u nultu odaju. Uskočite u vodu i plivajte naniže do račvanja. Skrenite na zapad, a na sledećem račvanju plivajte naviše. U nultoj sobi idite do velike jame, upotrebite dve trouglaste ravne stene da pređete na drugu stranu jame, pa se vratite u glavnu dvoranu.

IZLAZ: Kada sakupite sva četiri kamena, idite opet kroz zapadnu kapiju do one zatvorene kapije sa četiri otvora i četiri različite svetlosti. Postavite četiri kamena u četiri ključaonice ispod svakog otvora, da otvorite poslednju kapiju. Prođite kroz nju, i idite do duboke jame. Pređite na drugu stranu pomoću prečki na tavanci, i kad padnete na tlo, ubijte par slepih miševa.

U sledećoj odaji kapija se zatvara iza Lare, a sa tavanice počinju da se spuštaju rotirajuća sečiva. Morate da odjurite do sva četiri otvora na levoj i desnoj strani odaje, i pokupite četiri Sveta Pisma (Holy Scriptures). Kada pokupite sva četiri artefakta, kapija će se otvoriti. Odjurite kroz izlaz pre nego što sečiva ubiju Laru. Popnite se uz rampu do sledeće odaje. Nemojte ulaziti u odaju jer je pod zaštićen skrivenim sečivima. Skočite na siguran kvadrat na sredini odaje, a potom prema izlazu. Kad prođete kroz vrata, pređite preko duboke jame pomoću prečki na tavanici. Kad padnete na pod, ubijte dva slepa miša. Prođite dalje kroz pećinu da završite nivo.